Vliv cyklistiky na lidské zdraví z pohledu fyzioterapeuta

Pokud přemýšlíte nad tím, jak spojit příjemné s užitečným, užít si krásný den, rozšířit si obzory, poznat nová zákoutí naší země, zapojit se do skvělého projektu, a k tomu všemu ještě udělat něco pro své zdraví, je pro vás den strávený na Lví stopě ideální volbou. O tom, že jízda na kole má pozitivní vliv na naši fyzickou i psychickou kondici, totiž není nejmenších pochyb. I tady ale platí, bezpečnost nade vše!

A jelikož chceme, aby každý nadšený cyklista zdolal s radostí svou stopu a dojel do cíle v pořádku, máme pro vás odpovědi na nejčastější otázky týkající se lidského zdraví v souvislosti s jízdou na kole.

image009-1

Jaké kolo si vybrat?

Horské kolo, nebo silniční? To je velmi individuální záležitost. Obojí s sebou samozřejmě přináší jistá rizika týkající se bezpečnosti. Zatímco u horských kol hrozí pád v náročném terénu, na silnici ohrožuje cyklisty spíš automobilový provoz.

Na první pohled se může zdát nebezpečnější horská cyklistika, ať už se jedná o enduro, cross-country, nebo freeride. Zvládnout nástrahy náročného terénu může být leckdy nad síly jezdce a hrozí zranění při pádech. Následkem pádu jsou nejčastěji odřeniny, hematomy, otřesy mozku či zlomeniny.

Silniční cyklistika, která se provozuje pouze na silnici přímo vpřed, do kopce a z kopce, se tedy může zdát o poznání bezpečnějším sportem. Kromě střetu s autem ale i tady hrozí pády, a protože je to většinou ve vyšší rychlosti, mohou být následky mnohem fatálnější. Pád na asfalt totiž často přináší vážnější odřeniny a poškození svalů než jízda na polní cestě či v lese.

Pojďme se ale podívat na cyklistiku ještě z jiné perspektivy…

cyklo-3-1

Jaký vliv má na lidský svalový a kosterní systém?

Základem všeho je správný posed. K tomu, abyste jej docílili, musí mít kolo správnou velikost a jednotlivé části musí být nastaveny podle osobních potřeb a parametrů každého cyklisty. Důležité je zvážit i zdravotní stav, předchozí zranění, bolesti páteře a případně i vrozené vady každého cyklisty.

Kvůli rozdílnému posedu se také liší zátěž různých svalových skupin. Silniční cyklisté zatěžují především svaly nohou, zejména stehen a lýtek, protože jde většinou o monotónní způsob jízdy.

Největším problémem silniční cyklistiky je to, že jezdci jezdí ve velkém předklonu spojeném se záklonem hlavy kvůli lepší aerodynamice. To vede k přetížení svalů v oblasti krční páteře, možným bolestem hlavy i riziku nevratné deformace krční páteře. Potíže mohou nastat i s cévním zásobením. Při dlouhodobé výkonnosti je při velkém předklonu přetěžována hrudní páteř a může dojít k jejímu výraznějšímu vyklenutí, lidově řečeno k vytvoření hrbu. Zvyšuje se i riziko bolesti zad, včetně vyhřeznutí ploténky. Silniční cyklistika je především o najetých kilometrech, takže nejvíce zátěže je soustředěno na nohy, zatímco horní část těla je takříkajíc „zamčená“.

Významnou výhodou horských kol je vzpřímenější pozice posedu. Ramena jsou nedílnou součástí držení těla a svaly horní části těla jsou mnohem více zapojené. Vzhledem k napřímenější pozici není krční páteř zdaleka tolik zatěžována jako na silnici. Na druhou stranu ale záda trpí otřesy z jízdy v terénu, které se přenášejí přes paže do krční páteře.

cyklo-1

Jezdci MTB se na rozdíl od silničářů tolik neohýbají, ale při jízdě v těžkém terénu obratle hrudní páteře absorbují množství otřesů, což v extrémních případech může způsobit i poškození páteře. Na rozdíl od silniční cyklistiky jsou však docela rovnoměrně zapojeny svalové skupiny horní i dolní části těla.

Obecně tedy platí, že ať už jste pravověrnými vyznavači silniček, nebo příznivce horských kol, je dobré mít na paměti, jaké dopady může mít sport na lidské tělo. Z pohledu fyzioterapeuta je silniční cyklistika namáhavější než horská, protože jezdci na MTB častěji mění svou polohu a dochází ke změnám rozložení hmotnosti, poloh velkých kloubů i zasažení svalů. Z pohledu celkových dopadů na svaly a kostru je to pro tělo přívětivější než aerodynamická poloha a monotónní pohyb na silničním kole. Pokud se ale silniční cyklistiky nehodláte vzdát, doporučuje se zmírnit její negativní dopady vhodným protahováním přetížených svalových skupin a rehabilitací.

Partneři

Partneři projektu

Udělena záštita

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro statistiky a analýzu chování uživatele.