5 tipů, jak udržet své kolo ve formě

Chystáte se zdolat některý z úseků Lví stopy? Dříve než sednete do sedla, měli byste si být jisti dobrým technickým stavem vašeho dvoukolého parťáka. Ať už vyjíždíte do terénu často nebo patříte jen mezi sváteční cyklisty, vezměte si k srdci těchto pět tipů, které vám pomohou udržet vaše kolo, a tedy i vás, ve skvělé kondici.

mobile-souteze

  1. Čistota – půl zdraví?

Možná máte pocit, že základem dobrého zdraví je čistota. O vašich rukách to možná platí, ale ne tak docela o vašem kole. Zapomeňte na urputné drhnutí po každé jízdě, zbytečně jej odmastíte. Vyvarujte se také mytí wapkou a chemikáliemi. Kolo umývejte pouze ručně, klasickou mýdlovou vodou, přičemž řetěz a součásti řadícího systému vynechte, nebo umývejte speciálními prostředky.

  1. Kdo maže, ten jede

Jednou za čas je potřeba kolo pořádně promazat a předejít tak zbytečnému tření a opotřebovávání. Nezapomeňte ale na to, že na každý mechanismus se hodí různý typ maziva. Odpružené vidlice rády vazelínu s obsahem silikonu, naopak řetěz a středy si pochutnají spíš na tekutějším produktu. Předtím, než začnete promazávat, je nutné všechny díly odmastit a očistit. Nikdy nenanášejte nové mazivo na špinavý povrch. A vždy se vyhněte ráfku, brzdovým destičkám a kotoučům!

  1. Kdo hustí, je hustý!

Víte, kolik je potřeba cyklistů na jedno dohuštění pneumatik? Patnáct! Jeden hustí a čtrnáct zbývajících radí, jak moc dofouknutá duše je správně nahuštěná duše. Přitom je to jen a jen na vás. Kolo stačí zmáčknout palcem a ukazováčkem. Plášť by měl být pevný, neměli byste jej snadno zmáčknout. Dbejte také na doporučenou hodnotu tlaku. Překročíte-li ji, riskujete uvolnění a poškození pláště, a tedy i svojí bezpečnost.

  1. Základem dobrého startu je bezpečný cíl

Jednou z nejzásadnějších součástek vašeho kola jsou bezpochyby brzdy. To, co by vás na nich mělo zajímat především, je stav brzdových čelistí a brzdového lanka. Zkontrolujte správnou vzdálenost čelistí od ráfku, jejich stav a opotřebovanost. Poškozené nebo „ojeté“ čelisti nechte raději co nejdříve vyměnit. U brzdového lanka zkontrolujte, zda je správně dotažené, není roztřepené nebo jinak poškozené.

  1. Těžko na cvičišti, lehce na bojišti

Před každou jízdou alespoň letmo překontrolujte stav všech komponentů. Není řetěz moc prověšený? Nejsou kolečka jednotlivých převodů tupá? Reagují brzdy hned po zmáčknutí páček? Máte dostatečně odpruženou vidlici? Čím pečlivější bude vaše příprava před jízdou, tím méně nemilých překvapení vás na Lví stopě čeká!

Partneři

Partneři projektu

Udělena záštita

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro statistiky a analýzu chování uživatele.